Roba Racing

Onze raceactiviteiten ontplooien wij onder de naam Roba Racing (Ro als afkorting voor Rom, ba als afkorting voor Bas). Na een pauze van ruim 6 jaar zijn we anno 2019 weer volop actief in de karting. Maar velen weten niet dat onze ervaring in gemotoriseerde sporten al teruggaat naar de jaren 70.  Ben je benieuwd welke activiteiten Rom en Bas allemaal ontplooid hebben in de auto, motor en kartsport?
Hieronder vindt je een overzicht van onze activiteiten door de jaren heen.
Voor meer informatie over Roba Racing en de meest recente activiteiten, kijk op https://www.robaracing.nl.

De werkplaats van Roba Racing anno 2019:

Het begin, de Motorcross
Rom van Vlimmeren is sinds zijn 12de levensjaar actief in de gemotoriseerde sporten. Op jonge leeftijd is hij begonnen met motorcross, hiermee behaalde hij diverse podiumplaatsen en kwam hij uit in verschillende klassen: 50cc, 250cc en de 500cc. Dit deed hij tot zijn 23ste levensjaar.
Op zijn 21ste is hij ook begonnen met zijn eigen autobedrijf waardoor er weinig tijd en geld beschikbaar was voor de motorsport. Maar na zo’n 5 jaar geen actieve motorsport bedreven te hebben, ging het bloed toch kruipen waar het niet gaan kon en begon de autosport te lonken.

De Nationale Autosport
Via een racende monteur die bij Rom in dienst was kwam hij in aanraking met de autosport. Deze monteur beschikte over een toerwagen van het merk Alfa Romeo, wat mooi aansloot als promotie voor het Alfa Romeo dealerschap waarover Rom beschikte.

1982
Rom ging racen op Zandvoort bij de toerwagens groep A met de Alfa Sud. Hij bereikte in zijn 1ste racejaar 5 maal het podium, werd 4de voor het Nederlands kampioenschap en werd tevens uitgeroepen tot Rooky of the Year.

1983
Werd een compleet rampjaar wat veroorzaakt werd door veel mechanische pech. Tevens werd er met een schuin oog gekeken naar de formule auto’s, wat in Rom zijn ogen toch wel de echte raceauto’s zijn.

1984
Er werd een Formule Ford 2000 van het merk Delta aangeschaft bij Van Amersfoort Racing. Hiermee werd geracet voor het Nederlands en Benelux kampioenschap. Het was wel even wennen aan zo’n formule auto als je met toerwagen gereden hebt, maar de kick is overweldigend.

1985
De ervaring in de Formule Ford werd voortgezet met een jongere raceauto en er werd een Reynard uit 1984 aangeschaft door zijn hoofdsponsor (Sailor). Hiermee werden verschillende goede resultaten geboekt met een podiumplaats op het circuit van Zolder in België.

1986
Hoofdsponsor Sailor stopte er mee, de Reynard werd verkocht en een van Diemen werd aangeschaft. Met deze auto reed Rom tussen de 4de en de 8ste plaats en werd 5de op het Nederlands Kampioenschap.

1987
Op aandringen van een nieuwe hoofdsponsor (Narvik) werd besloten om terug te keren naar de toerwagens groep A en wel met een door Luigi Racing geprepareerde Alfa Romeo GTV 6. Met deze spectaculair klinkende toerwagen werden verschillende podiumplaatsen, maar ook een vreselijk ongeluk behaald.

1988
De hoofdsponsor Narvik bleef trouw aan Rom en zijn team, en gingen door met de Alfa Romeo GTV 6. Dit seizoen verliep voorspoedig met bijna constante podiumplaatsen en Rom eindigde op de 3de plaats van het Nederlands Kampioenschap.

Motorraceteam op mondiaal niveau

1989
Om diverse redenen werd er in 1989 niet meer actief geracet (hoofdsponsor stopte en er stond een verbouwing voor de deur bij Rom zijn eigen garagebedrijf). Zijn toenmalige goede vriend Patrick v.d. Goorbergh was actief als 250 cc motorcoureur in de Grand Prix en vroeg hem om begeleiding.

1990
Begeleiding Patrick v.d. Goorbergh in het Europees kampioenschap 250cc. Hierbij werden goede resultaten geboekt en Patrick werd 3de op het EK.

1991
Oprichting team Forza la Moto en deelname aan het Wereldkampioenschap 250cc met als coureur Patrick v.d. Goorbergh op een door Exact software gesponsorde Aprilia.

1992
Forza la Moto deed weer mee met de 250cc grand prix met dezelfde coureur en motor. Tevens werd zoon Bas geboren.

1993
Weer werd er aan de 250cc Grand Prix deelgenomen. Met Patrick vd Goorbergh onder de Exact vlag in samenwerking met het racing team van Jan Huberts, waar Patrick als teamgenoten Wilco Zeelenberg en de Spanjaard Alberto Puig had. Onder dezelfde vlag kwamen in de 125cc Hans Spaan en Arie Molenaar uit.

1994
Er vond een wisseling van coureur plaats. In plaats van Patrick werd het nu zijn jongere broer Jurgen vd Goorbergh waarmee we wederom uitkwamen in de 250cc Grand Prix, met als hoofdsponsor van Nispen Lasmij. Er werd zelfs een 2de reserve Aprilia motorfiets aan het team toegevoegd. Ook werd een grotere en luxere oplegger/motorhome aangeschaft (ex Boet van Dulmen). Tevens werd er een volledige monteur op de loonlijst van het team gezet.

1995
Van 1995 tot en met 1998 werden er geen race activiteiten ontwikkelt mede door het opzetten van een 2de vestiging van Autobedrijf van Vlimmeren in Zevenbergen.

Terug in de autosport als teambaas

1999
De draad werd weer opgepakt, Roba Racing werd in het leven geroepen en men besloot weer terug te keren naar de autosport. Het nieuwe team kwam uit in de Marcos Mantis Challenge met 2 gloednieuwe, door Rom persoonlijk bij de fabriek opgehaalde, auto’s. De Marcossen uitgevoerd in de kleuren van hoofdsponsor Mobil 1 werden gereden door de coureurs Wout van Reenen en Eugene de la Croix. Hiermee werd het team 2de (Wout) en 5de (Eugene) in het kampioenschap.

2000
Roba Racing kwam weer uit in de Marcos Mantis Challenge met 3 Marcossen. De coureurs waren Wout van Reenen, Eugene de la Croix en Nico Verdoes. Helaas ontstonden er halverwege het seizoen wrijvingen in het team en werd er afscheid genomen van bovenstaand trio.

2001
Roba Racing ging wederom deelnemen met een Alfa Romeo 156 in de Alfa Challenge met als coureurs Cees Doorakkers en Rory Bertram. Hoofdsponsors waren Tempo team (uitzendbureau) en Opstalan (dak/wandbedekking). Ook nu duurde de samenwerking met bovenstaande heren niet lang en werd er wederom na 2 evenementen afscheid genomen. Het team zat niet lang zonder werk, want de firma Transcope (hoofdsponsor van Lammertink racing) kwam met het verzoek om hun bij te staan met het runnen van 2 Porsches en 2 Renault clio’s. De coureurs van de Porsches waren Jan de Wit en Charles Brugman. In de Renault clio’s kwamen vader en zoon van Merkestein uit. In de karting werd zoon Bas actief en nam deel aan de wedstrijden te Strijen met een 60cc Mini van het merk Kombikart.

2002
Het team werd benaderd door Nico Koel om voor zijn zoon Michael een Formule Ford te gaan runnen voor het Nederlands en Benelux kampioenschap. In deze kampioenschappen werd gereden met een Mygale en kwamen uit in de First division. Michael werd 2de in beide kampioenschappen. Tevens is dit het eerste jaar waarin zoon Bas actief met karten begonnen was in een 60cc 2 takt mini kart van het merk Energy. Hij werd dan ook 4de in het clubkampioenschap van de S.H.W. te Strijen.

2003
Is het jaar waarin de grote nieuwbouw en verhuizing plaatsvond van het huidige pand in Steenbergen. Dit jaar is het team alleen actief met zoon Bas op de kartbaan en een week op het circuit van Zolder in verband met de 24 uurs race met de Belcar. Hierin werd deel genomen met de BMW 3 serie, met als rijders John en Frank Meijers en Mark Broekmans/Cor Euser.

2004
Het nieuwe pand was ondertussen gereed en compleet ingericht voor het prepareren van 2 nieuwe raceauto’s en wel een Ford Mondeo BRL v6. Deze raceauto’s werden gebouwd voor de coureurs Bas Lammers en Nelson van der Pol. Hiermee kwamen we uit in de Benelux Racing League en bezochten we de circuits Zandvoort, Zolder, Francorchamps en de Nurburgring. Op kartgebied reed zoon Bas wederom bij de kartclub SHW te Strijen en werd 4de met 1 overwinning voor het clubkampioenschap met een Topkart.

Karting

2005
In het jaar 2005 werd er alleen maar gekart, maar dan in een nieuwe klasse en organisatie. Er werd een nieuwe kart aangeschaft van het merk CRG met Rotax Max 125cc voor de Minimax klasse. Met deze combinatie werd meteen een overwinning geboekt, 2 baanrecords, 5 podiumplaatsen en 3de voor het Nederlands Kampioenschap.

2006

Bas werd gevraagd door Michel Vacirca van CRG Holland om voor hun te gaan rijden met de nieuwe CRG Road Rebel bij de Rotax Max Junioren. Onderhoud en preparatie moest geschieden door Roba Racing. Deze combinatie werd helaas geen succes en beide partijen besloten aan het eind van het seizoen uit elkaar te gaan.
2007

Roba Racing is een partnership aangegaan met Blanken tuning/Swiss Hutless/Trulli. Dit houd in dat Roba Racing de distributie voor geheel Nederland op zich neemt wat betreft de onderdelen en karts van bovenstaande merken. Zoon Bas komt uiteraard met steun van Blanken tuning uit bij de Rotax Max junioren.
2008

Roba Racing neemt met de kartcoureurs Bas van Vlimmeren (Rotax Max Senior) en Jessie Hemink (Rotax Minimax) deel aan het NAB kampioenschap. De overstap van Bas naar de Senioren bleek meteen succesvol, na vele podiumplaatsen en uiteindelijk een 3de plaats op het Nederlands Kampioenschap.

2009
Beide kartcoureurs komen uit in dezelfde klasse als 2008, maar maken de overstap naar de professionelere KNAF/Chrono kartorganisatie en naar de BNL karting series met wedstrijden in de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Dit seizoen was voor Bas uiterst succesvol met vele podiumplaatsen en zelfs overwinningen in beide kampioenschappen eindigde Bas in het KNAF/Chrono kampioenschap als 3de. Hiermee verdient Bas een ticket voor het officiële wereldkampioenschap in de Rotax Max Senioren klasse, maar vanwege zijn studie alsook het financiële plaatje besluit Bas toch voor zijn studie te kiezen.

2010
In 2010 waren de verwachtingen hooggespannen en krijgt Bas een nieuwe teamgenoot met Jens van Geel. Jens komt uit in de Micromax klasse, wat de opstapklasse is in de karting. Wederom zal Bas uitkomen in de Rotax Max Senioren klasse. Dit seizoen verliep minder succesvol voor Bas, ondanks 1 overwinning en enkele podiumplaatsen kon Bas zich dit jaar niet mengen in de strijd om de kampioenschappen. Uiteindelijk sloot hij het jaar af met een 6de plaats in het Nederlands kampioenschap en een 9e in het BNL Kampioenschap. Aan het eind van het jaar mocht Bas zijn eerste autosportervaring meemaken op het circuit van Zandvoort. Hij mocht testen met een Formule Ford van het uit Zevenbergen afkomstige Provily Racing.

2011
Dit jaar werden de activiteiten van het karten op een lager pitje gezet. Halverwege het seizoen ging Bas studeren aan de IVA Business School te Driebergen, vanwege deze reden werden er een drietal races afgewerkt voor het Chrono kampioenschap. Helaas had Bas in deze races ook veel tegenslag, ondanks een sterk optreden in Emmen, wat helaas niet bekroond werd met een podiumplaats. Daarnaast ging Bas aan de slag als monteur bij het Formule Ford team van Provily Racing en deed zodoende veel ervaring op achter de schermen bij een autosportteam. Dat seizoen verliep voor Provily Racing zeer voorspoedig, want uiteindelijk veroverden zij het Kampioenschap bij het NK Formule Ford.


2012
Dit seizoen werd er een handvol kartwedstrijden gereden door Bas, in zowel de BNL karting series als in het Nederlands kampioenschap Chrono karting. Ook heeft Bas 2 keer getest met een Formule Opel op het circuit van Zandvoort, die een bevriende kennis ter beschikking stelde. Ondanks dat deze echte raceauto al wat gedateerd was ging het ontzettend hard en was het een hele mooie ervaring.
Echter, halverwege het seizoen werd besloten om definitief met de karting te stoppen. Vanwege de intensieve studie was er amper tijd om goed voor te bereiden voor de wedstrijden en de gewenste resultaten te halen.
De blik werd dus volledig verlegd naar de studie van Bas op de IVA te Driebergen.


2013

In dit jaar waren er geen activiteiten in de autosport of karting. 2013 voltooide Bas zijn studie aan de IVA te Driebergen.
2014

In dit jaar waren er geen activiteiten in de autosport of karting. Bas werkte inmiddels weer bij het revisiebedrijf HK Technics en tevens in het autobedrijf van zijn vader.
2015

In 2015 reed Bas voor het eerst op een schakelkart. Na een paar keer testen werd er besloten om toch een clubwedstrijd mee te doen in Strijen, de baan waar het tenslotte allemaal begon. Voor de rest van het jaar werd er niet meer gereden.

Wat onverwachts op het pad kwam was het verhaal van de Nissan GT Academy. Bas was als toeschouwer bij de 24 uur van Spa Francorchamps toen daar een stand stond van de GT Academy. Het bleek dat deze competite, die voornamelijk rond het computerspel Gran Turismo ging, zeer serieus was en dat zelfs de winnaar van het jaar ervoor professioneel autocoureur is geworden bij Nissan en ook meereed met de 24 uur van Spa Franchorchamps.
De week erop was de Nederlandse finale op het TT Circuit in Assen en Bas besloot mee te doen. Tot zijn eigen verbazing kwam hij als winnaar uit de bus, wat betekende dat hij is gekwalificeerd voor de Europese finale van de Nissan GT Academy. De winnaar van die finale zou een professioneel coureur worden onder contract van Nissan. Na 2 maanden intensief voorbereiden voor de finale (circuitdag op Zandvoort met een professionele instructeur, circuitdag op Eurocircuit Valkenswaard, intensief sporten) werd Bas 4 dagen voor vertrek gebeld dat de organisatie had besloten om hem niet mee te laten doen vanwege zijn internationale kartervaring. Dit was uiteraard een enorme domper voor Bas.

GT Academy 2015 Winner
2016 & 2017
In 2016 en 2017 waren er geen activiteiten in de autosport of karting.

2018
Een belangrijk jaar voor het autobedrijf: Bas kwam officieel in het bedrijf als vennoot.
Tevens werd in 2018 het karten weer opgepakt. Na jaren afwezigheid gingen we in de zomermaanden weer naar de kartbaan, het begon toch weer te kriebelen! Via een mede karter kwamen we te weten dat er een organisatie actief is waarbij je ook met oudere type karts en Rotax motoren aan wedstrijden deel kon nemen.

Deze organisatie heet Kart 4 Fun, een aftakking van het officiele Nederlands Kampioenschap, welke wedstrijden organiseert voor alle type Rotax Max karts op de banen in Berghem en Veldhoven. Na een paar keer trainen besloten we om zonder enige verwachtingen mee te doen aan de overige twee Kart 4 Fun wedstrijden. Dit was bijzonder leuk en smaakt zeker naar meer.

2019

Voor het seizoen 2019 hebben we besloten om alle vijf de Kart 4 Fun wedstrijden mee te doen. Dit jaar hebben we sinds lange tijd weer een teamgenoot in de naam van Brandon Amoroso.
Hij komt uit met startnummer 44 in de schakelklasse met een CRG kart.
Kampioenschap binnengehaald

2019 is het meest succesvolle jaar geweest van Bas in zijn hele kartperiode. Hij won op domineerende wijze het kampioenschap door 4 van de 5 dagklassementen te winnen, 3 van de 5 pole positions te pakken en van de 15 verreden races maar lieft 14 keer als winnaar over de streep te komen! Als kers op de taart ook nog 14 keer de snelste ronde in de race gereden.
Zelden werd er iemand met zo veel overmacht kampioen in de Nederlandse kartsport.
Door dit overweldigend succes heeft Bas besloten om voor het volgend seizoen een stapje hoger te gaan en uit te komen in het Nederlands Kampioenschap DD2.

2020
2020 zou voor ons een heel druk jaar worden, met 8 wedstrijden voor het Nederlands Kampioenschap Rotax Max DD2 waar Bas in uit zou komen, en 5 Kart4fun wedstrijden waarbij we de kampioenskart van vorig jaar verhuurden. Helaas is door de coronapandemie het seizoen in het water gevallen. Het Kart4fun kampioenschap, bestaande uit vijf evenementen, werd verkort tot slechts één wedstrijd, waarbij Bas zelf reed in zijn Swiss Hutless. Deze wedstrijd wist hij als 2e te eindigen in het dagklassement, met 1 manche overwinning op zijn naam.

Het Nederlands Kampioenschap karting werd teruggeschaald naar voorlopig drie wedstrijddagen. In de allereerste wedstrijd kreeg Bas materiaalpech, wat meteen zijn kans op het winnen van het kampioenschap zeer lastig maakte. Al met al kunnen we zeggen dat het voor iedereen in de kartsport een verloren jaar is geweest en we hopen dat er snel aan deze pandemie een einde komt zodat ook op sportief gebied alles weer normaal kan verlopen.

2021
In het jaar 2021 kwam Bas wederom uit in het Nederlands Kampioenschap Rotax Max DD2. Na een zeer goede start van het seizoen, waarbij Bas na constante podium finishes het kampioenschap aanvoerde, zakte de resultaten in de tweede seizoenshelft in door onder meer incidenten, pech en achterstand op de concurrentie. Een top drie klassering was net niet haalbaar, Bas eindigde het jaar als 4e in de eindstand.

2022
Dit seizoen is het meest tegenvallende kartjaar in onze geschiedenis. Het jaar begon slecht met een coronainfectie voor Bas, net in het weekend dat hij de eerste wedstrijd van het seizoen aanving. Vanaf race 1 stapelde pech zich op. Aanrijding, bizarre beslissingen van de wedstrijdleiding, een gebrek aan snelheid op motorisch vlak en een stroeve samenwerking met de leverancier van de kart, leverde slechts 1 podiumplaats op en 1 pole position in het hele seizoen. Bas moest helaas genoegen nemen met een 6e plaats in de eindstand. Maar na dit desastreus verlopen eindigde het met een behoorlijk positieve wending naar aanloop voor het seizoen 2023.